Thursday, 1 December 2016

Tips buang angin dalam badan dengan cepat

Siapa kat sini yang pernah rasa perut sebu, pedih ulu ati atau sakit dada? Saya percaya kita semua pernah rasa semua ni kan? Ini adalah tanda-tanda badan kita dah dimasuki angin. Macamana angin boleh masuk dalam badan kita ni ye? Punca sebenar angin masuk ke dalam badan adalah berbeza mengikut setiap individu. Salah satu punca adalah dari udara yang ditelan. Apabila seseorang dalam keadaan tertekan atau stress maka dia lebih kerap menelan udara tanpa disedari. Selain itu, angin di dalam badan adalah berpunca dari bakteria yang terdapat di dalam usus besar akibat gangguan daripada sesetengah bahan makanan yang tidak dapat di hadam dengan baik dalam badan kita 



Sumber makanan penyebab angin di dalam badan :

1) Kekacang 
2) Sayuran seperti :      
  • Brokoli       
  • Kobis       
  • Taugeh       
  • Bawang      
  • Asparagus       
  • Bendi      
  • Terung 
3) Buah-buahan seperti :       
  • Pear      
  • Apple       
  • Peach 
4) Bijirin seperti :       
  • Cereal       
  • Roti gandum 
5) Minuman ringan dan jus buah
6) Susu dan produk daripada susu dan keju 
7) Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti       
  • Roti       
  • Bijirin       
  • Sos salad 
8) Makanan bertepung 
9) Pemakanan~ Jadual makan tidak teratur, pengambilan makanan yang memberi tindakbalas 'alahan' seperti nangka, labu, mee kuning, daging beku dll, kafein dan minuman soda(bergas). 

Tips buang angin dalam badan

1. Hindari makanan penyebab angin

Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza pada setiap individu. Kenal pasti makanan yang menjadi penyebab berlakunya angin di dalam badan kemudian hindari makanan tersebut

2. Mengambil ubat

Ubat-ubatan seperti antasids, simethicone dan activated charcoal yang boleh didapati di farmasi-farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. 


3. Kurangkan menelan udara

Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap semasa makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.

4. Banyakkan minum air masak/suam      

Ini adalah supaya ruang tersebut diganti dengan air dan bukannya angin.

5. Lakukan urutan visera (abdomen)

Mula-mula letakkan kedua-dua tapak di paha kanan atas, kemudian tekan abdomen dan urut sehingga ke bawah tulang rusuk dan teruskan urut di sepanjang bawah tulang rusuk ke arah kiri, turun ke bawah hingga di atas paha kiri. Ulang urutan ini sehingga terasa semua angin keluar.

6. Gunakan pencuci kolon/usus besar semulajadi yang banyak dipasaran. tapi pastikan semulajadi ok

7. Kunyah makanan perlahan-lahan supaya lebih senang hadam.

8. Makan dalam porsi yang kecil setiap 2 3 jam. 

9. Amalkan minuman air halia atau bawang putih

sumber1
sumber2


Buang angin segera secara semulajadi dengan Shaklee

Peppermint Ginger Plus


Bahan-bahannya terdiri dari :

Pudina
  • Melegakan otot perut
  • Membantu dalam proses penghadaman, mabuk laut/darat, melegakan kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit-birit
  • Melegakan kesan sampingan seperti muntah dan kelhilangan selera makan
  • Merangsang pengeluaran peluh, oleh itu dapat menyekat demam apabila seseorang dijangkiti selsema

Halia
  • Merangsang rembesan enzim Slavia untuk pencernaan makanan
  • Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang)
  • Berkesan dalam merawat/mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan/pengembaraan

Pokok Adas (fennal)
  • Menghilangkan kembung perut
  • Melegakan sakit perut, gejala selsema
  • Membantu dalam masalah alergi pada saluran usus

Cekur Manis (anise)
  • Melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak
  • Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa, melegakan haba pada musim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga dalam badan dan lembut pada perut

Kelebihan Peppermint Ginger Plus

1. Memberikan kelebihan pada otot perut untuk melancarkan sistem penghadaman

    2. Mempunyai rasa pudina yang memberikan kesegaran kita mengambilnya.

      3. Boleh diambil oleh mereka yang selesema kerana kita akan berpeluh untuk menghalang daripada dijangkiti demam.

        4. Menghilangkan ketidakselesaan perut yang terjadi akibat salah makan.

          Tips pengambilan Peppermint Ginger Plus


          1. Ibu mengandung yang mengalami masalah loya yang teruk atau morning sickness.

          **Boleh dicampurkan dengan madu suam bagi menghilangkan pening tersebut.

          2. Mereka yang selalu kembung perut dan sukar membuang angin.

          **Boleh diambil dengan teh lemon atau teh biasa untuk menyenangkan proses membuang angin.

          3. Mereka yang menghadapi masalah gastrik. Dinasihatkan mengambil makanan mengikut waktu untuk mengelakkan sakit gastrik menjadi teruk.

          **Boleh juga diambil bersama ESP bagi membekalkan tenaga berterusan kepada kita. 

          4. Mereka yang menghadapi masalah percernaan dan selalu sakit perut.



          Apa kata mereka yang dah mengamalkan Peppermint Ginger Plus

          Testimoni 1



          Testimoni 2




          Testimoni 3


          Jika anda ada masalah angin dalam badan bolehlah mencuba Peppermint Ginger Plus ni...  Jom hubungi saya dengan segera.. Sebarang pembelian dari blog ini akan mendapat konsultasi secara PERCUMA


          0 comments:

          Post a Comment

          Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

          Bonjour & Welcome

          Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

          Promosi Terkini

          Promosi Terkini

          Jom Beli Secara Online Guna Kad Kredit/Debit

          Hubungi Saya

          Hubungi Saya

          Jom Like Mama Twin Punya Cerita

          Popular Posts

          Arkib Blog

          Follow by Email

          Powered by Blogger.