Wednesday 8 March 2017

Betul ke ESP boleh membantu pesakit diabetis?

Seperti mana yang kita sedia maklum, sel badan pesakit diabetis tidak dapat menyerap insulin akibat sel mereka kehilangan sensitiviti terhadap hormon insulin.




Apa itu insulin?



Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh pancreas manusia. Insulin berfungsi dengan menukar glukos/gula yang terdapat didalam aliran darah menjadi tenaga. Jadi kehadiran insulin sangat penting bagi mengawal kadar gula dalam darah kita. Insulin ini boleh dianggap seperti sebuah kenderaan yang mengangkut glukos dan glukos akan ditukarkan kedalam bentuk tenaga. Jika glukos tidak ditukar kedalam bentuk tenaga ia akan terus berada didalam darah dan menyebabkan pelbagai komplikasi.

Apa itu diabetis?



Diabetes atau penyakit kencing manis ialah satu masalah apabila tubuh badan seseorang tidak dapat menghasilkan insulin, atau insulin yang dihasilkan oleh tubuh tidak mencukupi atau juga insulin yg dihasilkan tidak bekerja dengan baik. Masalah-masalah ini menyebabkan kadar gula dalam darah yang diterima melalui pemakanan akan meningkat kerana masalah-masalah insulin ini.

Diabetis ini terbahagi kepada 2 kumpulan :


Type 1

Diabetes Type 1 biasanya dihidapi oleh seseorang sejak lahir lagi. Ia berlaku disebabkan oleh pankreas yg telah rosak atau tidak berfungsi. Maka, pankreas mereka tidak boleh menghasilkan insulin. Mereka yang menghidapi Diabetes Type 1 perlu mengambil injection ataupun orang kita panggil 'cucuk insulin' untuk membekalkan insulin dalam badan mereka.


Type 2

Diabetes Type 2 ni biasanya terjadi akibat keturunan ataupun gaya hidup yg tidak sihat. Pankreas pesakit Diabetes Type 2 mampu untuk menghasilkan insulin. Tetapi, sel & sistem badan mereka tidak mampu bertindak balas dengan baik terhadap insulin tersebut.

Satu kajian pada tahun 1998 menunjukkan bahawa arginine boleh mengurangkan rintangan insulin, yang bererti bahawa sensitiviti insulin boleh ditingkatkan.

Satu lagi kajian oleh penyelidik Eropah menunjukkan bahawa asid amino arginine adalah amat penting untuk sensitiviti sel-sel badan terhadap insulin. Arginine adalah pelopor nitrogen oksida, bahan penghantar yang mempunyai pengaruh secara langsung terhadap sensitiviti insulin.

Kat mana nak dapat asid amino arginine ni?


Asid amino arginine ni boleh didapati dari sumber protin yang kita ambil setiap hari. Sebagai contoh ayam, ikan, susu, telur kekacang dan lain-lain makanan yang berprotein tinggi. Tapi persoalannya di sini. cukup ke jumlah protein yang kita ambil setiap hari? Sedangkan protein sangat sensitif kepada suhu yang tinggi seperti suhu masakan. Bila kita masak sumber protin ni, dah tentu protin ni akan rosak.

Bagaimana ESP bertindak membantu pesakit diabetis?



ESP adalah satu-satunya produk yang mempunyai semua 9 asid amino yang penting

Badan kita memerlukan protin untuk pembinaan sel yang sihat. Pembinaan sel yang tidak sihat akan menyebabkan berbagai-bagai serangan kanser akan menyerang tubuh badan.

Unsur protin terdiri dari 21 jenis asid amino iaitu :

  • 12 daripadanya dinamakan non-essential amino acid dan dihasilkan sendiri oleh tubuh badan.
  • 9 lagi dinamakan essential amino acid dan hanya boleh didapati daripada makanan yang kita makan. ( ia tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan). Kesemua 9 essential acid amino ini boleh dilihat di tin ESP sebagai bukti.


Kandungan Glycemix Index (GI) dalam ESP adalah rendah


Glycemic Index (GI) bermaksud kadar pertukaran sesuatu kepada Glukos. Makanan dengan GI yang rendah adalah lebih baik kerana tidak menyebabkan glukos dalam badan naik mendadak.

Indeks glisemik menentukan paras karbohidrat berdasarkan kesannya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik yang tertinggi manakala karbohidrat dengan indeks glisemik yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan.

Kesimpulannya ESP adalah sangat bagus untuk diambil oleh pesakit diabetis kerana ESP juga berupaya mengawal gula dalam tubuh badan. 

So, tak payah dah nak pening-pening fikir samada jumlah protein yang kita ambil seharian tu cukup atau tak. Amalkan saja pengambilan ESP yang sangat mudah.





0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Mac 2020

Promosi Mac 2020

Pembelian Menggunakan Kad Kredit/Debit

Jom Join Saya

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Kategori

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Powered by Blogger.