Monday, 6 February 2017

Cara menguatkan ingatan agar kita tak di cop sebagai pelupa

Pernah tak anda terlupa letak kunci kereta kat mana? Lupa nak kunci pintu rumah? Lupa nak masak air dan macam-macam jenis lupa lagi lah.. Saya pasti semua orang pernah mengalami benda yang sama kan? Biasa la tu lupa.. tapi kalo asyik lupa je takkan kita nak biarkan saja? Bila dah selalu lupa kita kena atasi cepat-cepat.

Tips menguatkan daya ingatan


1) Membaca Al-Quran

Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.

2) Amalkan Tidur Yang Cukup

1/3 hidup kita diperuntukkan untuk tidur. Namun ada orang yang suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yang cukup. Badan memerlukan rehat. Keletihan hanya akan mengganggu memori yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang baru. Oleh itu, amalkan tidur yang cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

3) Bersenam

Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

4) Mengambil makanan untuk otak

Mengambil makanan untuk otak seperti madu, kismis, habatussauda', daging, susu, yogurt, buah beri, oat dan sebagainya

5) Mengamalkan supplement untuk menguatkan ingatan

Pengambilan supplement untuk menguatkan ingatan dapat mengelakkan kita dari menjadi pelupa

Vitamin untuk menguatkan ingatan


Lecithin Shaklee adalah produk yang mengandungi KOLINA dan INOSOTOL yang membantu untuk menguatkan ingatan. Pengambilan lecithin secara konsisten akan menguatkan memori kita. Jika anda sering lupa atau kerap mengalami masalah short memory, pastikan anda mengambil lecithin dalam diet harian anda. Lecithin sangat digalakkan untuk diambil oleh pelajar kerana mereka perlu banyak menghafal dan penting untuk mempunyai ingatan yang kuat.

Selain daripada untuk kuat ingatan, lecithin juga penting dalam penguraian lemak di dalam badan serta menurunkan paras kolestrol.



Nak kuarkan daya ingatan? Jom hubungi saya segera..




0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Terkini

Promosi Terkini

Jom Beli Secara Online Guna Kad Kredit/Debit

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Follow by Email

Powered by Blogger.