Thursday 2 November 2017

Jangan makan Vitamin B, nanti gemuk! Betul ke?

Biasakan tak anda dengar orang cakap, jangan makan vitamin B nanti berat badan naik. Tak nak la makan vitamin B nanti gemuk. Tak pun, makan vitamin B ni nanti tak gemuk ke? Ini la antara soalan atau ayat yang biasa sangat saya dapat bila saya suggest pada customer-customer saya untuk ambil vitamin B atau produk Shaklee di namakan B Complex. Sejauh mana kebenarannya? Meh saya nak habaq...



Kalau anda nak tahu, B Complex Shaklee adalah Vitamin B yang paling lengkap dengan 8 jenis vitamin B. Tak semua Vitamin B yang ada dijual di pasaran tu lengkap tau. Tak caya cuba check. 

Vitamin-vitamin B ni bekerja sama antara satu sama lain untuk membantu kita mengekalkan kesihatan. Apa kelebihan Vitamin B ni ye? Adakah hanya untuk ibu hamil dan hanya untuk yang merancang nak hamil supaya anak tak kena spina bifida?

Spina bifida bermaksud "sumbing tulang belakang". Ia berlaku apabila tiub neural tidak berkembang dengan betul menyebabkan saraf tunjang tidak tertutup sepenuhnya dan terdapat jarakan (gap) di antara vertebra. Saraf tunjang dan saraf-saraf juga tidak berkembang dengan sempurna. 

sumber

Sebenarnya B Complex ni bukan untuk orang hamil atau yang merancang nak dapat anak je patut ambil. Kita semua patut amalkan B Complex sebab banyak sangat kelebihannya. 

Kelebihan pengambilan B Complex


  1. Mengurangkan risiko katarak. Katarak ni bila terjadi selaput dalam mata & mengganggu penglihatan.
  2. Sangat baik untuk kesihatan dan kecantikan kulit dan rambut
  3. Menguatkan imuniti tubuh dengan membantu menjaga sel darah putih.
  4. Vitamin anti stress.
  5. Membantu metabolisma badan terutama hemosystin dan mengurangkan risiko sakit jantung.
  6. Menjaga kesihatan tiroid


Betul ke B Complex ni penyebab berat badan naik?





Sebenarnya, B Complex ni adalah vitamin yang agak 'panas'.  Jadi memang kita perlu minum air yang banyak sekiranya mengamalkan B Complex  (2-3L sehari). 

Makan vitamin perlu minum banyak. Tak kiralah makan vitamin apa sekali pun, kalau tak minum air nanti kita akan rasa lapar sebab otak kita terima isyarat "lapar" bila sel badan kita perlukan air. Itu yang sebabkan kita asyik nak makan je. Jadi, kena MINUM AIR, jangan makan banyak-banyak pulak tau.

Ingat tau, rajin-rajin la MINUM AIR agar kita tak sentiasa rasa lapar.


0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Mac 2020

Promosi Mac 2020

Pembelian Menggunakan Kad Kredit/Debit

Jom Join Saya

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Kategori

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Powered by Blogger.