Tuesday 12 June 2012

Makanan Tambahan untuk ibu menyusu yang berpuasa


Salam semua.. pejam celik pejam celik.. kita dah bertemu lagi dalam bulan Rejab.. Beberapa hari lagi nak bertemu Syaaban dan opkos tak sabar nak bertemu bulan barakah iaitu Ramadhan tak lama lagi.. Alhamdulillah semoga kita dipanjangkan usia untuk bertemu dengan bulan Ramadhan..
Pada bulan Rejab dan Syaaban kita masing-masing sibuk berpuasa untuk mengejar pahala sama ada puasa ganti atau pon puasa sunat. Tak lupa juga persediaan untuk menghadapi Ramadhan nanti. Oleh sebab itu saya sering dihujani soalan apakah persediaan dan supplemen untuk ibu yang menyusu yang ingin berpuasa.  Jawapannya ada.. Jom kita baca sama2 perkongsian ini :-

PERSEDIAAN FIZIKAL
Anda seorang ibu yang menyusukan anak, samada seorang surirumah yang mampu direct-feed sepanjang masa, mahupun seorang work-and-pump-mom ; persediaannya adalah sama. Anda harus berada dalam tahap kesihatan yang optimum. Makan secara teratur dan mengamalkan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang harus diamalkan sedari kini. Jangan sesekali skip makan dan pastikan tubuh anda cukup air. Pengambilan suplemen sangat membantu bagi memenuhi keperluan vitamin yang tubuh anda tidak mampu perolehi daripada pengambilan makanan harian.
Cadangan suplemen semasa berpuasa :-

  1. Protein - cadangan SHAKLEE ESP : untuk tenaga dan membantu mempercepatkan penghasilan susu badan.
  2. Multivitamins - cadangan SHAKLEE Vita-Lea with Iron Formula : memastikan tubuh kita tetap mendapat kesemua vitamin dan mineral yang diperlukan meskipun sedang berpuasa
  3. Vitamin C - cadangan SHAKLEE Sustain-Release Vita-C 500mg : membantu kita kekal sihat sepanjang berpuasa
  4. B Complex - cadangan SHAKLEE B Complex : vitamin ini menukarkan gula kepada tenaga sekaligus membuatkan kita kekal bertenaga, memberi mood yang stabil di samping membantu keseimbangan aktiviti sel tubuh
  5. Energy Drinks - cadangan SHAKLEE Performance Drink : membantu mengekalkan keseimbangan gula dalam darah supaya ibu tidak mudah letih (ataupun pengsan) dan juga mengelakkan dehidrasi.
  6. Alfalfa - pilihan lain bagi ibu-ibu yang ada kekangan budget membeli ESP.
Walaubagaimanapun, perlu saya tekankan di sini, bahawa ini adalah cadangan dan pengambilan suplemen adalah bergantung kepada keperluan tubuh anda. 
PERSEDIAAN MENTAL
Persediaan mental juga penting kerana ia membantu anda untuk lebih bersemangat dan ceria berpuasa sambil menyusukan anak (malah mungkin juga ada yang sedang hamil! tripple happiness during ramadhan kan?)
  1. Menjaga solat yang wajib
  2. Mengamalkan solat-solat sunat
  3. Membaca dan mentafsir Al Quran
  4. Mengamalkan zikir-zikir dan doa-doa
credit : supermom


* Sila klik LIKE fanpage kami di facebook “Jom Makan Vitamin” untuk ikuti pelbagai promosi terkini!!!
Salam Sihat & Ceria  ~ Inajay  @Jom Makan Vitamin
 ~ Website : http://mommatwinz.blogspot.com
FaceBook : Azrina Mohd Jaafar
Fan Page : Jom Makan Vitamin
Phone, sms / whatsapp :  013-6969805

0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Mac 2020

Promosi Mac 2020

Pembelian Menggunakan Kad Kredit/Debit

Jom Join Saya

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Kategori

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Powered by Blogger.