Thursday 25 August 2016

Kepentingan pengambilan kalsium dalam kehidupan seharian

Seperti yang kita sedia maklum, kalsium berada di dalam tulang, tapi pernahkah anda terfikir kalsium juga ada di dalam darah kita..


Sebenarnya, sebanyak 99% kalsium berada di dalam tulang dan gigi kita manakala 1% lagi berada di dalam darah. Tapi, jangan ingat 1% ni jumlah yang kecil dan tiada fungsi ye. Sebenarnya 1% ini la fungsinya penting sangat. 1% kalsium ini lah yang akan memastikan sistem degupan jantung dan sistem saraf dalam tubuh badan kita berfungsi dengan baik.

Menurut kajian, apabila kalsium dalam darah berkurangan dari 10mg /100ML darah, badan kita akan adjust balik kadar kalsium tu supaya ia naik semula. Jika sumber kalsium tidak diperolehi dari makanan yang diambil, kalsium akan di ambil dari tulang atau gigi kita. Hati-hati ya, jika anda sudah berumur 30 tahun ke atas, banyak mana kalsium yang kita ada pada masa itu, banyak itulah juga lah kita akan bawa hingga ke hujung usia. 

Sumber kalsium adalah dari makanan yang berlemak dan berkalori. Dewasa ini, ramai yang ingin menjaga badan dan dalam pada masa yang sama, pengambilan makana berlemak dan berkalori telah dikurangkan. Ini akan menyebabkan sumber kalsium akan berkurangan. Persoalannya? Adakah kita minum 4 gelas susu setiap hari? atau adakah kita mengambil jumlah kalsium yang cukup setiap hari bagi menampung keperluan kalsium dalam tubuh badan kita..

Paling mudah kita ambil pil kalsium setiap hari. Nak tahu kalsium yang mana yang terbaik di pasaran? KLIK SINI


0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Mac 2020

Promosi Mac 2020

Pembelian Menggunakan Kad Kredit/Debit

Jom Join Saya

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Kategori

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Powered by Blogger.