Thursday 2 June 2016

Oh! Anak kembarku kidal

Anak ko kidal? Kenapa tak ajar tulis guna tangan kanan? Ajar lah dari sekarang,, itu la ayat-ayat biasa bila ada segelintir umat manusia yang agak terkejut bila tau anak-anak kembar saya cenderung ke arah menguunakan tangan kidal. Tak kira lah makan ke.. menulis ke.. memang anak-anak saya ni guna tangan kidal. Bersalah sangat ke kalau buat kerja guna tangan kidal ni? Bagi saya tak ada apa yang perlu dihairankan pon. Mereka juga insan biasa.. Malah saya juga rasa bangga bila anak-anak saya kidal sebabnye saya pon menulis guna tangan kidal. Keh keh keh.. 

Anak kembar saya

Fakta-fakta menarik tentang orang kidal 

  1.  Orang-orang terkenal seperti Napoleon Bonaparte, Bill Gates, Oprah Winfrey, Obama, dan Jimi Hendrix adalah 'orang kidal'
  2. Hari Kidal Sedunia diraikan pada 13 Ogos setiap tahun.
  3. Orang kidal cenderung mengunyah makanan disebelah kiri manakala orang yang menulis dengan tangan kanan cenderung mengunyah makanan di sebelah kanan
  4. Bayi pramatang banyak yang menulis menggunakan tangan kiri
  5. Otak orang kidal didapati lebih aktif dan kreatif ketika bersukan dan bermain komputer
  6. Otak orang kidal lebih cerdas berbanding orang biasa
  7. Orang kidal agak sukar mengawal emosi menyebabkan mereka mudah marah
  8. Orang kidal mudah berasa malu jika berada dikhalayak ramai
  9. Orang kidal agak sukar menggunakan peralatan yang biasa. Contohnya gunting, meja belajar dan sebagainya

Walau apa pun fakta tentang orang kidal, saya tetap berbangga menjadi salah seorang dari 'orang kidal' Kakak saya juga orang kidal, maka bukanlah satu kepelikan bila anak-anak kembar saya juga orang kidal. Bab anak-anak saya makan menggunakan tangan kidal tu memang kami sebagai ibu bapa akan terus mengajar mereka makan menggunakan tangan kanan.





0 comments:

Post a Comment

Hai Saya Inajay. Pengedar Aktif Shaklee sejak 2011

Bonjour & Welcome

Seorang WAHM, ibu kepada seorang puteri, 2 putera kembar dan seorang putera.

Promosi Mac 2020

Promosi Mac 2020

Pembelian Menggunakan Kad Kredit/Debit

Jom Join Saya

Hubungi Saya

Hubungi Saya

Kategori

Jom Like Mama Twin Punya Cerita

Popular Posts

Powered by Blogger.